درباره گیاهپزشکی چه می دانید؟

انسان بهتر است هرگز به دنیا نیاید تا اینکه به دنیا بیاید و اثری لز خود به جا نگذارد...(ناپلئون )

معرفی وبسایت هایی که ممکنه مفید باشه....

میتونین کتاب کامل سلسله پنجم رو ازین سایت دانلود کنین...

www.mycolog.com

مطالب جالب راجع به حشره شناسی... :

http://ag.arizona.edu/yavapai/diagnostics/insectsntoz.htm   

آثار بیماری های گیاهان :

http://www.dias.kvl.dk/Plantvirology/esymptoms/symp-color.html

بیماری های گیاهان:

http://www.mrec.ifas.ufl.edu/jos/Lisianthus_Blight.htm

بیماری های رز:

http://www.apsnet.org/publications/apsnetfeatures/Pages/Roses.aspx

 

در روزهای بعد باز هم به معرفی وبسایتهایی در رابطه با رشتمون خواهیم پرداخت

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم مهر 1389ساعت 21:54  توسط سولماز اسداله زاده  | 

البوم

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و چهارم مرداد 1389ساعت 23:11  توسط پریا آبروانی  | 

منابع ارشد رشته گیاه پزشکی

کارشناسی ارشد بیماری های گیاهی

 

شماره

 

نام درس

 

ضریب

 

1

 

زبان عمومی و تخصصی

 

2

 

2

 

گیاهشناسی (فیزیولوژی – سیستماتیک – آناتومی)

 

2

 

3

 

قارچ شناسی (فیزیولوژی و سیستماتیک)- ویروس شناسی..

 

3

 

4

 

سم شناسی و اصول مبارزه

 

3

 

5

 

بیماری های گیاهی (زراعی –درختان میوه-جالیزی)

 

4

 

کارشناسی ارشد حشره شناسی

 

شماره

 

نام درس

 

ضریب

 

1

 

زبان عمومی و تخصصی

 

2

 

2

 

جانور شناسی

 

2

 

3

 

حشره شناسی (فیزیولوژی و سیستماتیک)

 

3

 

4

 

سم شناسی و اصول مبارزه

 

3

 

5

 

افات گیاهی (زراعی –درختان میوه-جالیزی-انباری)

 

4

 

 

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1389ساعت 15:31  توسط پریا آبروانی  | 

در باره گیاه ژزشکی

رشته گياه پزشكي از آن رشته هاي نوپا ، كاربردي جذاب است كه علاقمندان خود را جذب كرده است . عنوان گياه پزشکي در علوم کشاورزي ايران از سال 1342 به جاي «دفع آفات و حفاظت گياهان» مطرح شده است. به طور کلي، در اين رشته تشخيص و شناسايي آفات و عوامل بيماري گياهان زراعي، باغي، زينتي، جنگلي، مرتعي و فرآورده هاي گياهي و همچنين شناخت علايم و چگونگي اثر آفات و عوامل بيماريهاي انگلي و غيرانگلي بر گياهان و آشنايي کامل با اصول و روشهاي مبارزه، مورد بحث قرار مي گيرد.
‌دانش‌ گياه‌پزشکي‌ به‌ جاي‌ معالجه‌ انسان‌ به‌ حفظ‌ و معالجه‌ گياهان‌ اعم‌ از گياهان‌ زراعي‌، زينتي‌ و درختان‌ ميوه‌ مي‌پردازد و آنچه‌ که‌ گياه‌ را رنج‌ مي‌دهد و به‌ سلامت‌ آن‌ صدمه‌ مي‌زند، مطالعه‌ و بررسي‌ مي‌کند؛ يعني‌دانشجوي‌ اين‌ گرايش‌ با آفاتي‌ که‌ در مزرعه‌ها، انبارها، سيلوها و کشتي‌ها به‌ بخش‌هاي‌ مختلف‌ گياه‌ صدمه‌ مي‌زند از قبيل‌ حشرات‌، جوندگان‌ و علف‌هاي‌ هرز يا بيماري‌هاي‌ گياهي‌ مانند قارچ‌ها، ويروس‌ها و باکتري‌ها آشنا مي‌شود و نحوه‌ سمپاشي‌ را در مراحل‌ مختلف‌ رشد و نگهداري‌ از گياه‌ و نحوه‌ ضد عفوني‌ انبارها را فرا مي‌گيرد. البته‌ بايد توجه‌ داشت‌ که‌ آنچه‌ به‌ گياه‌ صدمه‌ مي‌زند تنها بيماري‌ نيست‌ بلکه‌ سرمازدگي‌، گرمازدگي‌ و حتي‌ کمبود مواد غذايي‌ در خاک‌ نيز گياه‌ را رنج‌ مي‌دهد و جزو ضايعات‌ گياهي‌ محسوب‌ مي‌شود. از همين‌ رو دانشجوي‌ گياه‌ پزشکي‌ بايد موارد فوق‌ را بشناسد و نحوه‌ جلوگيري‌ از اين‌ آسيب‌ها را بياموزد.

-تعريف و هدف


در دوره کارشناسي مهندسي کشاورزي، عنوان گياه پزشکي به رشته اي اطلاق مي شود که در آن علوم و فن آوري در زمينه هاي شناخت آفات و عوامل بيماري زاي گياهي و اصول و روشهاي مبارزه با اين عوامل مورد بررسي قرار مي گيرد.


هدف از ايجاد اين رشته، تربيت کارشناساني است که علاوه بر داشتن معلومات علمي و فني کشاورزي عمومي، در زمينه گياه پزشکي، علوم مربوط به شناخت آفات و عوامل بيماري زاي گياهي را در حد کارشناسي به صورت نظري و عملي بياموزند و با فنون و روشهاي مختلف حفظ محصولات کشاورزي، همچنين مبارزه با آفات و بيماريهاي گياهي نيز به صورت علمي و کاربردي آشنايي کافي پيدا کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در هنرستانهاي کشاورزي، کارشناس اجرايي تحقيقات در مراکز پژوهشي کشاورزي و مدير و مجري امور حفاظت گياهان در موسسه هاي دولتي و خصوصي بخش کشاورزي خدمات شايسته اي را ارائه دهند. بر اساس آيين نامه آموزشي دوره کارشناسي، طول دوره کارشناسي گياه پزشکي چهار سال است و دانشجويان به طور متوسط اين دوره را در همين مدت طي مي کنند. حداکثر طول زمان تحصيل مجاز در اين دوره 6 سال و هر سال تحصيلي شامل دو نيم سال است. هر نيم سال تحصيلي شامل16 هفته کامل آموزشي است. نظام آموزشي اين دوره به صورت واحدي است و براي هر واحد درس نظري در هر نيمسال 16 ساعت آموزش کلاسي منظور مي شود


- توانايي‌هاي‌ لازم‌


تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته و براي ادامه تحصيل در رشته گياه پزشکي- با توجه به ماهيت درسهايي که در اين دوره تدريس مي گردد- داوطلب بايد علاقه مند به علوم زيست شناسي بويژه علوم مربوط به گياه شناسي و کشاورزي باشد و با توجه به اين که اغلب درسها داراي کار عملي در آزمايشگاه و يا در مزرعه است بنابراين داوطلب بايد به کار در آزمايشگاه و مزرعه علاقه داشته باشد، همچنين در زمينه درسهايي مثل زيست شناسي و شيمي از دانش و اطلاعات لازم برخوردار باشد؛ بعلاوه توان جسمي براي کار در مزرعه و آزمايشگاه را داشته باشد.

گياه‌ پزشک‌ ايراني‌ بايد از يک‌ سو با گونه‌هاي‌ گياهي‌ و جانوري‌ طبيعي‌ ايران‌ آشنا باشد و از سوي‌ ديگر با موجودات‌ زنده‌ (آفات‌، بيماري‌ها و علف‌هاي‌ هرز قرنطينه‌اي‌) که‌ دائم‌ از مبادي‌ ورودي‌ رسمي‌ يا از مرزهاي‌ طولاني‌ کشور به‌ صورت‌ غيرقانوني‌ وارد مي‌شوند، آشنا بوده‌ و با آنها مبارزه‌ کند. در واقع‌ مهندس‌ گياه‌پزشکي‌ کاري‌ دشوار، پيچيده‌ و پر مسؤوليت‌ را بر عهده‌ دارد و بايد از بيوشيمي‌، بيولوژي‌ و آمار، اطلاعات‌ وسيع‌ و گسترده‌اي‌ داشته‌ باشد.همچنين‌ گياه‌پزشکي‌ نياز به‌ حافظه‌ قوي‌ دارد چون‌ دانشجو بايد اسامي‌ لاتين‌ حشرات‌ و قارچ‌ها و رده‌ آنها را به‌ خاطر بسپارد و بالاخره‌ دانشجوي‌ اين‌ گرايش‌ بايد به‌ کشاورزي‌ و بخصوص‌ حشره‌شناسي‌ علاقه‌مند باشد. زيرا بخش‌ عمده‌اي‌ از دروس‌ اين‌ گرايش‌ شامل‌ آفات‌ گياهي‌ مي‌شود و در اين‌ درس‌ حشرات‌ مضر براي‌ آفات‌ و بيولوژي‌ آنها آموزش‌ داده‌ مي‌شود.


- دروس‌ تخصصي‌ گياه‌ پزشکي‌


حشره‌شناسي‌ ، قارچ‌شناسي‌، آفات‌ مهم‌ گياهان‌ زراعي‌ ، بيماري‌هاي‌ مهم‌ گياهان‌ زراعي‌، آفات‌ مهم‌ درختان‌ ميوه‌، بيماري‌هاي‌ مهم‌ درختان‌ ميوه‌، آفات‌ و بيماري‌هاي‌ مهم‌ گياهان‌ زينتي‌، جاليزي‌ و سبزي‌ها، اصول‌ مبارزه‌ با آفات‌ و بيماري‌هاي‌ گياهي‌، سم‌شناسي‌، تکنولوژي‌ مبارزه‌ شيميايي‌، علف‌هاي‌ هرز و کنترل‌ آنها، آفات‌ انباري‌، کارآموزي‌.

دانلود فایل pdf مشخصات کلی و سر فصل دروس

(لازم به ذکر است برای مشاهده فایلpdf   باید نرم افزار Acrobat reader در  سیستم شما نصب باشد.)

 

- تواناييهاي فارغ التحصيلان


فارغ التحصيلان اين دوره مي توانند به عنوان کارشناس اجرايي يا تحقيقاتي در موسسه هاي مختلف دولتي و خصوصي بخش کشاورزي ايفاي وظيفه کنند، همچنين با توجه به دوره هاي کارشناسي ارشد حشره شناسي و بيماريهاي گياهي و همچنين دوره دکتراي گياه پزشکي، مي توانند در صورت داشتن شرايط لازم تا کسب آخرين مدارج تحصيلي در داخل کشور ادامه تحصيل دهند تا بتوانند مسووليتهاي بالاتر و مهمتر علمي، پژوهشي و اجرايي را بر عهده گيرند؛ همچنين پس از اتمام دوره دکتراي تخصصي امکان همکاري در دانشگاهها و ساير مراکز علمي و پژوهشي به عنوان عضو هيأت علمي برايشان فراهم مي گردد.

متصدیان این شغل تحت نظارت کلی عهده دار مطالعه و بررسی و یا سرپرستی فعالیتهای مربوط به حفظ نباتات از قبیل تشخیص آفات و امراض و انگل های نباتی و دفع یا درمان آنها و پیش بینی و تجهیز سموم مناسب جهت جلوگیری از بروز آفات احتمالی و یا اجرای مقررات قرنطینه داخلی و خارجی می باشند.

- نمونه وظایف ۱- بازرسی مستمر از مزارع و باغات حوزه محوله و کسب اطلاع از بروز یا شیوع آفات و انگل ها و امراض نباتی و تهیه گزارش لازم.
۲- جمع آوری اطلاعات مربوط به آفات، انگل ها یا امراض نباتی و انجام بررسی های مقدماتی و تهیه گزارش بمنظور تدوین دستورالعمل های فنی و اجرای برنامه های مبارزه با آفات و انگل ها و امراض نباتی و همچنین اجرای مقررات قرنطبنه داخلی و خارجی بمنظور جلوگیری از حمل و نقل محصولات کشاورزی آلوده و مریض به سایر نقاط کشور و بالعکس.
۳-تهیه دستورالعمل جهت راهنمایی دسته های سمپاش آفات و تقسیم کار و وسایل لازم بین آنان.
۴- تعیین حدود مناطق آلوده به آفت و محل مبارزه و مشخص کردن مناطق آلوده و بررسی و تهیه گزارش از اقدامات انجام شده و تشخیص میزان خسارت وارده.
۵- تاسیس ایستگاههای مراقبت و مبارزه با آفات و انگلها و امراض نباتی در مناطق آلوده و تهیه برنامه های لازم.
۶- ایجاد پستهای قرنطبنه و صدور پروانه ورود برای محصولات کشاورزی با رعایت مقررات قرنطینه خارجی و نیز نظارت بر امر ترخیص محصولاتی که از خارج کشور وارد می شوند.

-موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌


شايد برخي‌ از کشاورزان‌ تصور کنند که‌ اطلاعات‌ لازم‌ را درباره‌ آب‌ و خاک‌ دارند اما هر کشاورزي‌ مي‌داند که‌ براي‌ مبارزه‌ با آفات‌ و بيماري‌هاي‌ گياهي‌ بايد به‌ يک‌ متخصص‌ مراجعه‌ کند تا نوع‌ سم‌ و نحوه‌ استفاده‌ از آن‌ را فرا گيرد. به‌ عبارت‌ ديگر کشور به‌ فارغ‌التحصيل‌ علاقه‌مند و تواناي‌ گياه‌پزشکي‌ نياز مبرمي‌ دارد. وزارت‌ کشاورزي‌، شهرداري‌ها و کلنيک‌هاي‌ گل‌ و گياه‌ نيز از مراکز جذب‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ گرايش هستند.از سوي‌ ديگر در حال‌ حاضر مهندسين‌ کشاورزي‌ مي‌توانند با استفاده‌ از طرح‌ اشتغال‌زايي‌ جهاد کشاورزي‌، از اين‌ وزارتخانه‌ وام‌ گرفته‌ و گلخانه‌ يا باغ‌ ميوه‌ ايجاد کنند.قابل‌ ذکر است‌ که‌ موقعيت‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ گرايش در شهرستان‌ها بهتر است‌ زيرا مي‌توانند در سازمان‌ تحقيقات‌ کشاورزي‌ شهر خود فعاليت‌ نمايند.

با توجه به اهميت محوري بخش کشاورزي در امر تغذيه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسيدن به خودکفايي و استقلال اقتصادي در اين عرصه، تضمين کننده استقلال سياسي ما نيز خواهد بود. هر گونه تلاش براي افزايش توليدات کشاورزي، بسيار ارزشمند و حياتي است. يکي از راههاي افزايش محصول، جلوگيري از زيانهاي آفات و بيماريهاي مختلف گياهان و فرآورده هاي گياهي است که هر سال، ضرر و زيان قابل توجهي را بر کشور تحميل مي کند. با توجه به دانش و فن آوري روز، لازم است روشهاي علمي جديد، جايگزين شيوه هاي سنتي مبارزه با آفات و بيماريهاي گياهي شود، تا با افزايش سطح توليدات از ورود محصولات کشاورزي خارجي بي نياز شويم

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام تیر 1388ساعت 0:22  توسط سولماز اسداله زاده  | 

معرفی دانشگاه های رشته ی کشاورزی

معرفی دانشگاه های رشته ی کشاورزی
دانشکده کشاورزی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج)

- سال تأسیس: 1363
- گروه های آموزشی:
- رشته زراعت کارشناسی ارشد - رشته علوم دامی کارشناسی ارشد
- رشته اصلاح نباتات کارشناسی ارشد - رشته باغبانی کارشناسی ارشد
- رشته اصلاح خاکشناسی کارشناسی ارشد - رشته زراعت و اصلاح نباتات
- رشته تولیدات گیاهی ( کارشناسی ناپیوسته - رشته تولیدات دامی( کارشناسی نا)
- رشته صنایع چوب و کاغذ کارشناسی - رشته علوم دامی کارشناسی - - رشته چوب شناسی کاردانی
- نشانی: کرج، مهرشهر، بلوار ارم، بلوار آزادی، دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج
- تعداد دانشجویان: 1599 نفر
- تلفن: 3210201 – 0261
- فاکس: 3203575 – 0261



دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران ومراکز تحقیقاتی(کرج)

-سال تأسیس: 1306
-گروه های آموزشی: زراعت و اصلاح نباتات ترویج و آموزش کشاورزی، علوم و صنایع غذایی، علوم دامی، گیاهپزشکی، و پژوهش بیوتکنولوژی کشاورزی آبیاری و آبادانی، اقتصاد کشاورزی، باغبانی
-دانشجویان: 1420 نفر
-تلفن: 224022-0261

دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی

-سال تأسیس: 1362
-گروه های آموزشی: زراعت و اصلاح نباتات، ترویج و آموزش کشاورزی، علوم دامی، گیاهپزشکی و آبیاری
-دانشجویان:815 نفر
-تلفن: 712035



دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان

-سال تأسیس: 1354
-گروه های آموزشی: زراعت، باغبانی، گیاهپزشکی، دامپروری، ترویج و خاکشناسی
-دانشجویان: 805 نفر
-تلفن: 9الی547001



دانشکده کشاورزی دانشگاه زابل

-سال تأسیس: 1362
-گروه های آموزشی: زراعـت، گیاهپزشکی، اقتصاد کشاورزی، علوم دامی، صنایع غذایی و آبیاری
-دانشجویان: 1790 نف



دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهد(رامسر)

-سال تأسیس: 1370
-گروه های آموزشی: زراعت و اصلاح نباتات، گیاهپزشکی و باغبانی
-دانشجویان: 320 نفر
-تلفن: 8الی33234



دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود

-سال تأسیس: 1369
-گروه های آموزشی: تکنولوژی تولیدات گیاهی،کارشناسی ناپیوسته گیاهی، کاردانی تأسیسات آبیاری
-دانشجویان:310 نفر
-تلفن: 9الی32204




دانشکده کشاورزی ورامين (دانشگاه آزاد اسلامي)



- سال تأسیس: 1365
- گروه های آموزشی:
- مهندسي كشاورزي – گياهپزشكي ؛ مهندسي كشاورزي - علوم دامي ؛ مهندسي توليدات دامي ؛ مهندسي كشاورزي - علوم دامي ؛ مهندسي كشاورزي - زراعت و اصلاح نباتات ؛ مهندسي كشاورزي – زراعت ؛ مهندسي كشاورزي - علوم و صنايع غذايي ؛ كاردان فني صنايع قند سازي ؛ كاردان فني صنايع غذايي ؛ امور دامي ؛ تكنولوژي فرآوري پشم و پوست ؛ تكنولوژي توليدات دامي ؛ تكنولوژي توليدات گياهي ؛ مهندسي توليدات گياهي ؛ علمي و كاربردي توليد و بهره برداري گياهاندارويي معطر ؛ امور زراعي و باغي
-دانشجویان: 3023
-تلفن : 02914220043
-نشانی: ورامین- میدان چوب بری- خیابان دانشگاه



دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه

-سال تأسیس: 1344
-گروه های آموزشی: خاکشناسی، باغبانی، گیاهپزشکی، آبیاری، ماشینهای کشاورزی ،زراعت،اصلاح نباتات، علوم صنایع غذایی و علوم دامی
-داشجویان: 950 نفر
-تلفن: 775035


دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام

-سال تأسیس: 1374
-گروه های آموزشی: تولیدات گیاهی، علوم دامی، ماشین آلات کشاورزی، مرتع و جنگلداری
-دانشجویان: 1520 نفر


دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا

-سال تأسیس: 1330
· گروه های آموزشی: خاکشناسی، گیاه پزشکی ،زراعت و اصلاح نباتات، تکنولوژی، ترویج و آموزش کشاورزی، آبیاری، باغبانی ماشین های کشاورزی ، دامپزشکی، تکنولوژی دامی
-دانشجویان: 1270 نفر
-تلفن: 4227090


دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند

-سال تأسیس: 1358
-گروه های آموزشی: زراعت ، تولیدات گیاهی ، مرتع و آبخیزداری، آبیاری، محیط زیست
-دانشجویان: 800 نفر
-تلفن: 28770-26577



دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز(واحد مراغه)

-سال تأسیس: 1334
-گروه های آموزشی: زراعت و اصلاح نباتات، ماشینهای کشاورزی، علوم دامی، علوم صنایع خاکشناسی، باغبانی، آبیاری، فضای سبز، گیاهپزشکی
-دانشجویان: 1600 نفر



دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

-سال تأسیس: 1362
-گروه های آموزشی: اصلاح نباتات، مهندسی کشاورزی، اقتصاد کشاورزی، باغبانی و زراعت، آبیاری و زهکشی، بیماری شناسی گیاهی، خاکشناسی، پرورش و مدیریت تولید، علوم دامی، ترویج و آموزش کشاورزی، علوم و صنایع غذایی، تأسیسات آبیاری و مکانیک ماشین های کشاورزی
-دانشجویان: 420 نفر
· تلفن: 8011001
· کیلومتر 16 جاده کرج، پیکانشهر
·

منبع:مارلیکو(کشاورزی)
+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام تیر 1388ساعت 0:15  توسط سولماز اسداله زاده  | 

معرفی رشته گیاهپزشکی

معرفی رشته گیاهپزشکی

مقدمه

رشته گیاه پزشکی از آن رشته های نوپا ، کاربردی جذاب است که علاقمندان خود را جذب کرده است . عنوان گیاه پزشکی در علوم کشاورزی ایران از سال 1342 به جای «دفع آفات و حفاظت گیاهان» مطرح شده است. به طور کلی، در این رشته تشخیص و شناسایی آفات و عوامل بیماری گیاهان زراعی ، باغی، زینتی، جنگلی، مرتعی و فرآورده های گیاهی و همچنین شناخت علایم و چگونگی اثر آفات و عوامل بیماریهای انگلی و غیرانگلی بر گیاهان و آشنایی کامل با اصول و روشهای مبارزه، مورد بحث قرار می گیرد.

گیاه پزشکی
تعریف و هدف
در دوره کارشناسی مهندسی کشاورزی، عنوان گیاه پزشکی به رشته ای اطلاق می شود که در آن علوم و فن آوری در زمینه های شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی و اصول و روشهای مبارزه با این عوامل مورد بررسی قرار می گیرد.
هدف از ایجاد این رشته، تربیت کارشناسانی است که علاوه بر داشتن معلومات علمی و فنی کشاورزی عمومی، در زمینه گیاه پزشکی ، علوم مربوط به شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی را در حد کارشناسی به صورت نظری و عملی بیاموزند و با فنون و روشهای مختلف حفظ محصولات کشاورزی، همچنین مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی نیز به صورت علمی و کاربردی آشنایی کافی پیدا کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در هنرستانهای کشاورزی، کارشناس اجرایی تحقیقات در مراکز پژوهشی کشاورزی و مدیر و مجری امور حفاظت گیاهان در موسسه های دولتی و خصوصی بخش کشاورزی خدمات شایسته ای را ارائه دهند. بر اساس آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی، طول دوره کارشناسی گیاه پزشکی چهار سال است و دانشجویان به طور متوسط این دوره را در همین مدت طی می کنند. حداکثر طول زمان تحصیل مجاز در این دوره 6 سال و هر سال تحصیلی شامل دو نیم سال است. هر نیم سال تحصیلی شامل 17 هفته کامل آموزشی است. نظام آموزشی این دوره به صورت واحدی است و برای هر واحد درس نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسی منظور می شود.

1-2) اهمیت و جایگاه در جامعه
با توجه به اهمیت محوری بخش کشاورزی در امر تغذیه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی در این عرصه، تضمین کننده استقلال سیاسی ما نیز خواهد بود. هر گونه تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی، بسیار ارزشمند و حیاتی است. یکی از راههای افزایش محصول، جلوگیری از زیانهای آفات و بیماریهای مختلف گیاهان و فرآورده های گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشور تحمیل می کند. با توجه به دانش و فن آوری روز، لازم است روشهای علمی جدید، جایگزین شیوه های سنتی مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی شود، تا با افزایش سطح تولیدات از ورود محصولات کشاورزی خارجی بی نیاز شویم.
صنعت و بازارکار

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن برای ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی- با توجه به ماهیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد- داوطلب باید علاقه مند به علوم زیست شناسی بویژه علوم مربوط به گیاه شناسی و کشاورزی باشد و با توجه به این که اغلب درسها دارای کار عملی در آزمایشگاه و یا در مزرعه است بنابراین داوطلب باید به کار در آزمایشگاه و مزرعه علاقه داشته باشد، همچنین در زمینه درسهایی مثل زیست شناسی و شیمی از دانش و اطلاعات لازم برخوردار باشد؛ بعلاوه توان جسمی برای کار در مزرعه و آزمایشگاه را داشته باشد.
تواناییهای فارغ التحصیلان
فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در موسسه های مختلف دولتی و خصوصی بخش کشاورزی ایفای وظیفه کنند، همچنین با توجه به دوره های کارشناسی ارشد حشره شناسی و بیماریهای گیاهی و همچنین دوره دکترای گیاه پزشکی، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم تا کسب آخرین مدارج تحصیلی در داخل کشور ادامه تحصیل دهند تا بتوانند مسوولیتهای بالاتر و مهمتر علمی، پژوهشی و اجرایی را بر عهده گیرند؛ همچنین پس از اتمام دوره دکترای تخصصی امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیأت علمی برایشان فراهم می گردد

+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام تیر 1388ساعت 0:12  توسط سولماز اسداله زاده  | 

منابع درسی آزمون کارشناسی ارشد گیاهپزشکی

/* /*]]>*/ منابع درسی آزمون کارشناسی ارشد گیاهپزشکی مرتبط با : معرفی رشته گیاهپزشکی  کارشناسی ارشد بیماری های گیاهی شماره نام درس ضریب ۱ زبان عمومی و تخصصی ۲ ۲ گیاهشناسی (فیزیولوژی – سیستماتیک – آناتومی) ۲ ۳ قارچ شناسی (فیزیولوژی و سیستماتیک)- ویروس شناسی.. ۳ ۴ سم شناسی و اصول مبارزه ۳ ۵ بیماری های گیاهی (زراعی –درختان میوه-جالیزی) ۴   کارشناسی ارشد حشره شناسی کشاورزی شماره درس ضریب ۱ زبان عمومی و تخصصی ۲ ۲ جانور شناسی ۲ 3 حشره شناسی (فیزیولوژی و سیستماتیک) ۳ ۴ سم شناسی و اصول مبارزه ۳ ۵ آفات گیاهی (زراعی –درختان میوه-جالیزی-انباری) ۴    
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم تیر 1388ساعت 0:16  توسط سولماز اسداله زاده  |